Interjú Dr.Lengyel Györgyivel, Jász-Nagykun-Szolnok megyei Kormánymegbízottal

Dr. Lengyel Györgyit,  Jász-Nagykun-Szolnok megyei Kormányhivatal vezetőjét az elmúlt két hónap tapasztalatairól kérdeztük a Kormányhivatalt, illetve a Kormányablakot illetően.

Dr. Lengyel Györgyi a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei kormánymegbízott megnyitja a szolnoki kormányablakot

Dr. Lengyel Györgyi a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei kormánymegbízott megnyitja a szolnoki kormányablakot


- Január 1-én megalakultak a Megyei Kormányhivatalok. Jász-Nagykun-Szolnok megyében hogyan ment az átállás? Összesen hány munkatárssal kezdték meg a munkát?

- A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal  január 1-én 825 fővel alakult meg. A törzshivatalhoz még 14 szakigazgatási szerv csatlakozott. Az átállás kisebb  zökkenőkkel zajlik. Az átszervezés legfőbb haszna az egységesebb és összehangoltabb területi közigazgatás megteremtése. Arra törekszünk, hogy a párhuzamosságokat megszüntessük. Az összes funkcionális feladat átkerült hozzánk és lényeges megtakarításokat érhetünk el azzal, hogy bizonyos adminisztrációs, ügyviteli, pénzügyi, humánpolitikai, informatikai, beszerzési és más munkákat központilag végzünk. A költségtakarékos működés megteremtése érdekében áttekintettük és a tapasztalataink alapján ésszerűsítjük az infrastruktúrát. Ezen belül is kiemelem az ingatlanokkal kapcsolatos problémákat. A hozzánk beintegrálódott szakigazgatási szervek elhelyezésénél elsődleges szempont az állami tulajdon jobb kihasználtsága. Logikus  átszervezéssel megoldottuk, hogy egy épületbe több szakigazgatási szerv költözött és így a működési költségeinket jelentős mértékben csökkenthetjük, nem beszélve a bérleti díjakról. 

Dr. Lengyel Györgyi interjút ad a Szolnok Televíziónak a kormányablak megnyitása alkalmából

Dr. Lengyel Györgyi interjút ad a Szolnok Televíziónak a kormányablak megnyitása alkalmából


- Hogyan értékelné az elmúlt két havi munkát, Mit sikerült elérni és mi az, ami még Önök előtt áll a közeljövőben?
- A kormányhivatal szervezetének kialakítása hamarosan befejeződik, csakúgy mint a törzshivatal átszervezése is. A hónap végén hatályba lép az új szervezeti és működési szabályzatunk, s megkezdtük a szintén nagyon lényeges belső szabályzatok kidolgozását is. Ne feledjük, a 15 szervezet integrálása azt is jelenti, hogy ennyi régi, meggyökerezett folyamatot, eljárást, szokást kell összehangolni, egységesíteni, szerződéseket felbontani, ideértve mindent, a takarításon, az őrzésen át a biztosításokig. A költségtakarékos és egységesebb működés megteremtése mellett a másik nagyon fontos célom a teljes szemléletváltás a hivatal dolgozóinál. Értékelvű, szolgáltató jellegű, ügyfélközpontú és ügyfélbarát területi közigazgatást szeretnék megvalósítani Jász-Nagykun-Szolnok megyében. Amikor az állampolgár azt érzi, a hivatal nem elhárítja a problémáját, hanem segíti megoldani, mégpedig a lehető legrövidebb időn belül. Mindezt kedvesen, udvariasan. Ez nem tudástöbblet, hiszen szakmailag jól felkészült kormánytisztviselők dolgoznak hivatalunkban, hangsúlyozottan ez egy kulturális váltás, s ez a legnehezebb. Ez persze nem megy egyik napról a másikra, de már jó úton haladunk. Másrészt a puritán, költségtakarékos hivatal nem engedi meg az eddig megszokott „uraskodást”. Gondolok itt az indokolatlan gépjárműhasználatokra, amikor olcsóbban, tömegközlekedési eszközzel is elérhető a cél, vagy említhetném az ügykezelők, adminisztrátorok magas számát, a bérelt sofőröket… Nálunk is több problémát okozott az integrálódást követően a szakma és a működtetés szétválasztása. Ugyanis a kormányhivatalok elsősorban a működtetés feltételeit biztosítják, a szakmai feladatok költségeit a főhatóságoknak kell állniuk. De ezen a téren is lassan tisztul a kép. 

Dr. Lengyel Györgyi beszédet mond a kormányablak megnyitása alkalmából

Dr. Lengyel Györgyi beszédet mond a kormányablak megnyitása alkalmából


-A Kormányablakok szintén több, mint egy hónapja működnek. Az Önök megyéjében mik a tapasztalatok? Mennyire kedvelték, szokták meg az új lehetőséget? Főként mivel kapcsolatban keresik fel az ügyintézőket?
- Ez az integrált ügyfélszolgálati iroda minden munkanap reggel 8 órától este 8 óráig van nyitva, pénteken is. Ez még szokatlan. Az elmúlt 1 hónapban a szolnoki Kormányablakban több mint hatszáz ügyfél kezdeményezett valamilyen ügyet. A legtöbben ügyfélkaput létesítettek. A több mint egy hónap tapasztalatai alapján elmondható, hogy az állampolgárok általában az eddigi ügyintézési szokásaik alapján keresték fel a kormányablakot. Az ügyfélforgalom a délelőtti órákban volt nagyobb, a délutáni órákban fokozatosan csökkent. 18 óra után még kevesen jelentek meg a kormányablaknál, bár persze van már erre is példa. Az ügyfelek részéről panasz, kifogás, illetve negatív vélemény nem érkezett, sőt. A Kormányablaktól senki nem távozhat anélkül, ha ügyében nekünk nincs is hatáskörünk, hogy a legpontosabb felvilágosítást és segítséget ne kapja meg, például tájékoztatják, hogy hová kell fordulnia, ott mikor van ügyfélfogadási idő, milyen nyomtatvány és igazolás kell az ügyintézéshez. Mindezt persze kedvesen és készségesen.

MCOnet-Kovács Tünde