Pörög az e-kereskedelem, átalakulóban a logisztika

Átalakulóban a hazai e-kereskedelem egésze, beleértve az e-commerce területeket, a logisztikát és a teljes ellátási láncot. A magyar e-kereskedelem modernizálása gőzerővel folyik, amit a folyamatos növekedés halaszthatatlanná tesz.

Kereskedelmi szakértők egyetértenek abban, hogy az e-kereskedelem előretörése komoly hatást gyakorol a kiskereskedelem egészére. A teljes szektornak fel kell készülnie a logisztikai kihívásokra. A zavartalan logisztika biztosítása hatalmas feladat, de rendkívüli lehetőség is.

Mi lesz a plázákkal?


Az e-kereskedelem előretörése nem jelenti azt, hogy temetnünk kellene a plázákat, hiszen azok képesek olyan jellegű vásárlói élményeket biztosítani, amelyeket a webáruházak soha. A plázalátogatás közösségi élmény, ami szórakozással, mozival és gasztronómiai élvezetekkel egészülhet ki, az online vásárlás azonban egyetlen célt szolgál: a termék gyors és kényelmes beszerzését.

Habár a plázák és a webáruházak jellemzően más igények kiszolgálását célozzák, komoly hatással vannak egymásra. Ennek a haszonélvezői egyértelműen a webáruházak, az elszenvedői pedig a plázák, így elsősorban a plázák esetében várható jelentős átalakulás.

A verseny nagy vesztesei várhatóan a kiskereskedelem harmadik bugyrából kerülnek ki: ők a hagyományos boltok. Már most is több termékkör esetén megfigyelhető a hagyományos boltok alapterületének csökkentése. Jelentős problémával küzdenek a háztartási gépeket árusító boltok, amelyek alapterülete csaknem felére zsugorodott.

 

Hol bukják el a meccset a hagyományos boltok?


A fizikai üzletek, az átvevőpontok és a bemutatótermek közötti határ egyre inkább elmosódni látszik. Remek példa erre Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító webáruháza, az edigital.hu.

Az Extreme Digital szaküzletei nem csak bemutatóteremként, hanem átvevőpontként is működnek, így a cég árbevételének jelentős hányada ezekben a boltokban realizálódik. Ezek fizikai kapacitása és nagysága azonban véges, így elsősorban a szórakoztató elektronikai termékek kerülhetnek itt bemutatásra. A cég nem törekszik a fagyasztóládák, villanytűzhelyek, kenyérsütők, kompresszorok, kerti gépek és egyéb nagyméretű termékek kiállítására, ugyanakkor ezek is fontos részét képezik a cég termékkínálatának.

A vásárlói viselkedésben egy érdekes jelenség figyelhető meg, aminek hatása az e-kereskedelem növekedésével egyre hangsúlyosabbá válhat. Egyre többen használják bemutatóteremként a hozzájuk legközelebb eső fizikai boltokat, a terméket azonban már online rendelik meg a legjobb árat kínáló webáruház kínálatából. A házhoz szállítás és az ár-összehasonlítás lehetősége mellett a széles árukínálat is a webáruházak malmára hajtja a vizet.

A széles termékpaletta a döntéstámogatás alapfeltétele az e-kereskedelemben. Ha összehasonlítjuk az Extreme Digital és egy hagyományos bolt árukínálatát, hatalmas különbségeket találunk. Az edigital.hu webáruházban 460 hűtő- és fagyasztógép közül válogathatunk, de találunk még 230 mosógépet, 130 tűzhelyet, több száz konyhai kisgépet… Ezzel az árukínálattal a hagyományos boltok nem versenghetnek, még abban az esetben sem, ha az üzletpolitikájuk szerves részét képezi a kínálat folyamatos bővítése.